Sunday, February 6, 2011

Sebab-Sebab Berlakunya Perang Badar

=Dendam-iaitu kaum Musyrikin mahu membunuh Nabi Muhammad SAW dan menghapuskan orang islam,Hal ini disebabkan Nabi Muhammad SAW menyelar agama berhala,iaitu agama nenek moyang mereka.


=Kaum Musyrikin ingin menghapuskan orang islam di MADINAH kerana bimbang perdagangan dengan Syam terganggu.


=Selepas itu,kaum Musyrikin Makkah telah membawa satu kafilah (caravan) perdagan dari Syam ke Makkah yg bernilai 50 000 dinar di bawah pimpinan Abu Sufyan bin Harb.

=Tetapi,orang islam pimpinan Nabi MUhammad SAW telah mengesan gerakan kafilah MUsyrikin dengan jumlah tentera seramai 324 orang(kaum Ansar 238 dan kaum Muhajirin 86 orang).


=Setelah Abu sufyan diberitahu tentang kedatangan orang islam,beliau pergi ke Makkah untuk mendapat kan bantuan.Lebih 1000 orang yang diketuai oleh Abu Jahal telah datang membantu Abu Sufyan.


=Pertempuran tidak dapat dielakkan kerana tujuan sebenar mereka adalah untuk menangkap Kaum Muslimin dan sikap ego Abu Jahal yang ingin menghapuskan Rasulullah dan agama Islam.

=Lalu,pertempuran pun telah bermula dengan perlawañ satu sama satu antara 3 orang Muslim dan 3 orang kaum Musyrikin,iaitu Ali bin Abi Talib,Hamzah bin Abd al-Muttalib dan Ubaydah(pihak Muslimin) dengan Al Walid,Utbah dan Shaibah(pihak Musyrikin)

=Akhirnya,pahlawan Muslimin telah berjaya membunuh ketiga-tiga pemimpin Musyrikin tersebut.Seramai 67 orang Musyrikin telah terbunuh termasuk Abu Jahal yg dibunuh oleh Abdullah bin Mas'ud dan Umaiyah bin Khalf oleh Bilal bin Rabah.


=Selepas kekalahan kaum Musyrikin,ramai kaum musyrikin yg ditawan.Mereka dikenakan wang tebusan berdasarkan kemampuan.Seramai 14 orang islam mati syahid dalam perang ini.

12 comments:

  1. Terima kasih atas semua info. Akhirnya siap juga kerja saya

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ya, tetapi saya tak tahu nak ambil yang mana satu, boleh cadangkan tak😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke ni sebab perang badar berlaku.. Takut salah

      Delete
  3. nak tanya...berapa ekor hiwan tentera kafir dalam perang badar?

    ReplyDelete
  4. I think this working but the language have no jawi ummm ,but i feel yes
    Sooo guys what do you think i good

    ReplyDelete
  5. perkongsian yang bagus.alhamdullilah, kerja saya dah selesai

    ReplyDelete
  6. Terima kasih ya... Sapa yg buat ni... Akhirnya kerja saya dh siap 😊😊

    ReplyDelete